Beller bij Socialcall
“Dat bellen, dat is het voor mij! Al 15 jaar”
“Je houdt het niet voor mogelijk, maar ik werk al vanaf de start, dus 15 jaar, als beller bij Socialcall. En deze jongen is al 84, hoor.”
Ben Vrenegoor is beller van het eerste uur. Wie hem aan de lijn krijgt, merkt dat hij dat nog altijd even enthousiast doet en met hoorbaar genoegen.
“Ik ben hier terechtgekomen via een uitzendbureau voor 65-plussers. Daarvoor had ik 40 jaar bij de Hoogovens gewerkt. Daar zou ik tot mijn pensionering blijven, maar het liep anders met dat bedrijf. Ik pakte alles aan via het uitzendbureau. Ik deed administratief werk en bracht als chauffeur op een busje kleding weg voor een modezaak. Op een dag hadden ze een vacature voor me bij Socialcall, dat toen nog SAZ heette. ‘Zou dat wat voor je zijn, Ben?’, vroegen ze. Nou, waarom niet, ik houd wel van een uitdaging. Wat bleek nou? Dat bellen, dat is het voor mij! Later resulteerde dat in een contract. Ik werk 12 uur per week, soms wat meer als Socialcall wat extra power nodig heeft.”
“Een leuk gesprek staat voorop, maar ik houd ook van resultaat”
“Dat ik het na zoveel jaar nog steeds leuk vind is natuurlijk ook de entourage. De uitjes, een barbecue in de zomer, elk jaar een kerstdiner. Dat geeft saamhorigheid. Nu zitten mijn collega’s en ik vanwege corona alweer een jaar thuis te bellen. Normaal hebben we samen pauzes, nemen we het werk even met elkaar door. Dat deel van het werkplezier staat nu onder druk. Gelukkig komt mijn vrouw af en toe de kamer in waar ik zit te werken. Of ik wel mijn resultaten haal.
Een leuk gesprek aan de telefoon staat voorop. Het belscript waar we mee werken, daar haal je delen uit waar je in je eigen woorden je verhaal mee kan maken. Zo komt er schwung in. Maar het mooiste is natuurlijk als een gesprek ook beloond wordt. Je kunt zelf zien wat de ontwikkeling is van wat je binnenhaalt voor een campagne. Wanneer de bonus in het zicht komt, ontstaat er een gezonde drang om die eindsprint in te zetten. Nog niet zo lang geleden belde ik met een mevrouw die met 4 euro per maand steunde. Daar besloot zij maar liefst 1000 euro per jaar van te maken. Dat was prachtig natuurlijk en ik had mijn target gehaald. Mijn intuïtie fluisterde me in nog een poging te wagen en ik sprak de voorkeur uit voor een maandelijkse donatie. Het werd 100 euro per maand. Dat is wel de ervaring die ik heb opgebouwd, dat je weet of je zoiets kan vragen.”
“Die ontwikkeling is enorm geweest”
“In de loop der jaren heb ik allerlei ontwikkelingen gezien en ik moest met computers leren omgaan. In het begin belden we nog met een telefoon met draaischijf en dan had je die papierwinkel! Een stapeltje met gegevens van donateurs die 1 keer waren gebeld, een stapeltje 2 keer gebeld, een stapeltje 3 keer gebeld. Nu belt het systeem voor mij en ik krijg de geschiedenis van de donateur op mijn scherm. Die automatisering, die ontwikkeling is enorm geweest. Het is veel efficiënter en ik kan sneller to the point komen.
Met het thuiswerken, als er een probleem met het systeem is, probeer ik dat zoveel mogelijk zelf op te lossen. Dat gaat met een zekere argwaan, hoor, van ‘wat doet dat ding nou weer?’ Al doende leert men. Ik ben meer op mezelf aangewezen, maar zelfs nu ik al een jaar thuis werk, vind ik het nog steeds leuk. Door het zakcentje dat ik ermee verdien en doordat ik in de running blijf. Ik ben op de hoogte van wat zich om me heen afspeelt en bij goede doelen. Het is fijn je ergens bij betrokken te voelen. En ik houd van het resultaat. Dat is niet geheel toevallig ook de policy van ons bedrijf, we passen bij elkaar.”
Ben Vrenegoor – beller bij Socialcall
Succesvolle telemarketing begint bij de beller. Wil je meer weten over succesvolle telemarketing? Lees hier het blog artikel.
Wil je de mogelijkheden bespreken van succesvolle telemarketing voor jouw goede doel?