Campagne Hersenstichting
Over de Hersenstichting
Eén op de vier mensen in Nederland krijgt een hersenaandoening. Hersenaandoeningen vormen een enorme belasting: voor patiënten, hun omgeving en de maatschappij. Ruim 27% van de totale zorgkosten wordt besteed aan mensen met hersenaandoeningen.
Voor de meeste hersenaandoeningen bestaan nog geen behandelingen die de aandoening vertragen of stoppen. Mensen met een aandoening moeten dus leren omgaan met de zichtbare en onzichtbare gevolgen ervan. In de omgeving is er vaak onvoldoende kennis van en begrip voor deze gevolgen. Hierdoor is het voor mensen met een hersenaandoening vaak onmogelijk om volwaardig te participeren in de maatschappij. Het lijden voor hen is dan ook groot!
De droom
De Hersenstichting hoopt om het lijden veroorzaakt door hersenaandoeningen te voorkómen, te verminderen en te stoppen. Zodat mensen langer leven met meer kwaliteit.
Het probleem
De Hersenstichting heeft een webshop waar men brochures kan bestellen. Voorlichtingsmateriaal zoals deze folders of brochures is voor de Hersenstichting een goede manier om leads te werven. Echter is er nog geen kwalitatief opvolgtraject om aanvragers van de brochures ook daadwerkelijk te interesseren om een eerste gift te doen. Zo is er geprobeerd te werven via mini-advertenties en standalone pagina’s, maar echt succesvol waren die niet.
De oplossing
Mindwize adviseerde de Hersenstichting om kwalitatief betere leads te verzamelen door actief op zoek te gaan naar de juiste doelgroep en deze mensen na hun bestelling te voorzien van meer en betere informatie over de doelstelling en impact van de Hersenstichting, een stap die voorheen niet voorkwam in de campagne. Een gemiste kans want dit vergroot de betrokkenheid en loyaliteit bij toekomstige donateurs.
Donor Journey
De gehele opvolging van leads was van het begin tot het einde in handen van Mindwize. Doordat Mindwize al jaren samenwerkt met de Hersenstichting was de samenwerking intensief en de lijnen kort. Zo kon er heel gemakkelijk een telemarketingcampagne gekoppeld worden aan de online lead generatie campagne. Door vier verschillende brochures in de markt te zetten met verschillende advertenties en teksten kon er goed getest worden welke combinatie de beste leads opleverde tegen de beste prijs.
Geïntegreerde telemarketing
Bij het callcenter Socialcall werd er gekeken welke brochure het beste converteerde. Het kwam dus voor dat een brochure die online veel en goedkope leads opleverde een doelgroep aansprak die geen donateurs kon of wilden worden. Het voordeel hiervan is dat zodra de Socialcall-bellers aangeven dat bestellers moeilijk te converteren zijn, dit direct teruggekoppeld kon worden aan Let’sgroo, de online afdeling van Mindwize. Hierdoor werden er passende oplossingen aangedragen; dan wel het finetunen van de campagne, dan wel het inzetten van ander voorlichtingsmateriaal, of in het ergste geval het stopzetten van de campagne.
Dat kwalitatieve opvolgtraject is nu sterk aanwezig. Door middel van e-mailopvolging krijgen bestellers informatie over het werk van de Hersenstichting.
Het succes van de campagne was zo sterk dat het zorgde voor een stroom aan vragen aan de Hersenstichting. Deze kwamen binnen bij de patiënten informatielijn en bij de directeur. Een stroom die vooraf niet was ingecalculeerd. Uiteindelijk is elke vraag keurig beantwoord.
Er werd met de gemaakte advertenties van Mindwize duidelijk meer conversie gedraaid ten overstaande van de normale aanvragen die via de website van de Hersenstichting binnenkwamen. Het monitoren van diverse advertentie-uitingen bleek beter te werken dan gedacht. Hierdoor kon er bijgestuurd worden als de resultaten tegenvielen of opgeschaald als de resultaten goed waren.
CONTACT
Wil je de mogelijkheden bespreken voor de inzet van telemarketing voor jouw organisatie?
Neem dan contact met ons op!
WETEN WAT WIJ VOOR JOU KUNNEN BETEKENEN?
Neem contact met ons op!